Unohda Älä osta mitään -päivä – keskity mieluummin tekemään parempia valintoja

Posted on

Perjantaina 29.11. vietetään Amerikasta Suomeen rantautunutta kulutusjuhlaa, Black Fridayta. Keneltäkään ei varmaan ole jäänyt huomaamatta tämä valtavat mittasuhteet saanut ostoshysteria, joka on viimeisimpinä vuosina laajentunut yhdestä päivästä Black Friday -viikonlopuksi tai jopa viikoksi. Black Friday Week – tämä kuulostaa pelkkänä nimenäkin aivan absurdilta!

Älä osta mitään -päivä kulutushysterian ratkaisuna?

Black Friday -hulluuden vastakampanjaksi on jo 1990-luvun alussa syntynyt Älä osta mitään -päivä, jonka tarkoituksena on ollut kyseenalaistaa järjetön kulutushysteria ja saada ihmiset pohtimaan omaa ostoskäyttäytymistään. Tämä on hieno tavoite, mutta onko boikotti tai ostolakko sittenkään paras tapa omien kulutustottumuksien muuttamiseen ja vastuullisempaan kulutukseen siirtymiseen? Olisiko täydellisen ostamatta jättämisen sijasta hyvä keskittyä tukemaan rahoillaan parempia vaihtoehtoja – brändejä, jotka tekevät kestävää ja vastuullista työtä ja ansaitsevat todella jokaikisen euronsa. 

Myös Suomen Tekstiili ja Muoti -liiton nettilehti Fab on viimeaikoina ottanut kantaa juuri tähän asiaan. Miestenvaatebrändi Frennin toimitusjohtaja Jarkko Kallio nimittäin kirjoittaa lehden sivuilla, että ”kun tiedostava kuluttaja aloittaa ostolakon, vaikutus voi olla nurinkurinen: pieni ja vastuullisesti toimiva brändi kärsii, mutta pikamuotiketjut porskuttavat edelleen”. Ja tämähän nyt tuskin on kenenkään ostolakkoon ryhtyvän tavoitteena. Jos vastuullinen muotibisnes ei kannata, jää jäljelle vain huonot vaihtoehdot.

älä osta mitään päivä

White Monday tarjoaa pehmeämmän vaihtoehdon

Kiinnostava lisä tähän keskusteluun on uusi White Monday -kampanja (nykyisin Circular Monday), jota vietetään Suomessa maanantaina 25.11.2019 ensimmäistä kertaa. White Mondayn on tarkoitus ottaa kantaa juuri Black Fridayn ja Älä osta mitään -päivän vahvaan vastakkainasetteluun ja tarjota vaihtoehto, joka on jotain tältä väliltä. Ostoshysterian tai absoluuttisen ostolakon sijasta White Monday haluaa kannustaa ihmisiä valitsemaan paremmin ja kääntymään kertakäyttökulttuurin sijasta kiertotalouden ja kestävämpien vaihtoehtojen puoleen. Kuluttamista ei tarvitse lopettaa – siihen harva pystyisi kuitenkaan – mutta se kannattaa tehdä maapalloa ja ihmisoikeuksia kunnioittaen. 

Kiertotalous perustuu lineaarisen kertakäyttökuluttamisen ja omistamisen sijaan erilaisiin palveluihin: jakamiseen, vuokraamiseen, korjaamiseen ja kierrättämiseen. Tarkoituksena on minimoida syntyvä jäte ja käytettävät resurssit, ja saada valmiit tuotteet pysymään kierrossa mahdollisimman pitkään. Jokainen voi tehdä osansa kiertotalouden eteen harkitsemalla ostopäätöksiään (niin Black Fridayna kuin muinakin päivinä), huoltamalla omistamia tuotteitaan ja kierrättämällä ne viisaasti käytön jälkeen. White Monday -kampanjan mottona onkin kolmen R:n strategia: Reuse, Repair & Rent.

Kuinka vastuullisen kuluttajan kannattaisi toimia?

Jos sinulla on mielessä jotain, jota todella tarvitset ja jonka hankkimista olet miettinyt pitkään, osta se ja pidä ostopäätöksen jälkeen hyvää huolta uudesta omaisuudestasi. Mieti kuitenkin, jos voisit alennusmyyntien ansiosta panostaa vaikka hieman kestävämpään ja vastuullisempaan vaihtoehtoon, johon sinulla ei muuten olisi välttämättä varaa. Yhdestä laadukkaasta löydöstä tulee taatusti parempi mieli kuin kasasta huonompaa. 

Jos taas haluat kokeilla elämää kiertotaloudessa, White Monday -sivustolla on koottuna kiinnostavia kestävän kuluttamisen tarjouksia. Itseäni kiinnostaa ainakin vaatelainaamo Vaatepuun koejäsenyys, josta olen haaveillut jo jonkin aikaa. Mukana menossa on myös omia second hand -suosikkikauppojani, kuten Emmy, Fida ja vintagekauppa Niin Mua, joista olen kaikista tehnyt uskomattomia löytöjä!

Kuvat: White Monday

Lue lisää kiertotaloudesta täältä!